Regels rondom belastingvrijstelling WKK veranderd

Waar gaat het over?

Het vorige kabinet wilde de inputvrijstelling op warmtekrachtkoppeling (WKK) uitfaseren en uiteindelijk afschaffen. De vrijstelling werd beschouwd als een fossiele subsidie die het gebruik van fossiele brandstoffen (aardgas) stimuleert. De Eerste Kamer heeft in 2023 ingestemd met eengefaseerde afbouw van deze vrijstelling. Omdat de Eerste Kamer vond dat het kabinet onvoldoende had aangetoond hoe deze maatregel zou bijdragen aan de klimaatdoelen zonder onnodige economische schade aan te richten is een motie ingediend om meer onderzoek te verrichten.


WKK speelt een cruciale rol voor bedrijven, zowel bij de doelmatige productie van warmte (stoom) en elektriciteit, als bij het nuttig inzetten van restgassen. Veel WKK’s leveren daarnaast flexibiliteit aan het openbare elektriciteitsnet via de intraday-markt, aFRR (regelvermogen) en mFRR (noodvermogen/reservevermogen) en hebben de mogelijkheid congestiediensten te leveren. TenneT heeft aangegeven dat er tot 2030 geen substantieel alternatief is voor gasgestookte eenheden om het elektriciteitssysteem stabiel te houden. De flexibiliteit van WKK’s kan dus nog een welkome bijdrage leveren aan het balanceren van het net, iets waar VEMW ook steeds voor gepleit heeft.

Wat betekent dit voor u?

De motie van de Eerste Kamer heeft tot op heden niet gezorgd voor verandering in de afbouw van de vrijstelling. Daarnaast zijn de regels voor WKK’s vanaf begin 2025 veranderd door invoer van de Wet fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw. Voorheen was aardgas dat werd gebruikt in een WKK voor de opwek van elektriciteit met een rendement van minimaal 30%, vrijgesteld van belasting. Dit komt overeen met een gebruik van maximaal 0,38 Nm³ per opgewekte kWh. In het nieuwe jaar wordt er gedifferentieerd naar efficiëntie van de WKK (niet langer een “wel-niet” vrijstelling bij 30%) en de bestemming van de elektriciteit. De belasting op aardgas (input) is vrijgesteld wanneer deze wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken die wordt geleverd aan een distributienet met een efficiëntie tot 0,2808 Nm3 per opgewekte KWh elektriciteit.

WKK’s met een opgesteld elektrisch vermogen tot 20 MW genieten andere vrijstellingen. Vrijgesteld van belasting is aardgas dat:

  • wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken in een WKK tot maximaal 0,1670 Nm3 per opgewekte KWh die niet wordt ingevoed op een distributienet. In dit geval is de geproduceerde elektriciteit ook vrijgesteld van belasting.
  • wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken in een WKK tot maximaal 0,2808 Nm3 per opgewekte KWh die wordt ingevoed op een distributienet.

Betrokkenheid VEMW

In opdracht van het ministerie van Financiën heeft Trinomics in samenwerking met Blueterra onderzoek gedaan naar de effecten van inputvrijstelling voor WKK’s. VEMW en een aantal leden heeft hieraan meegewerkt. In dit onderzoek hebben wij het belang van WKK voor warmteproductie aangegeven, zowel in de vijf industriële clusters, als in cluster zes. Door het ontbreken van de mogelijkheid een zwaardere elektriciteitsaansluiting aan te leggen of toegang te krijgen tot additionele transportcapaciteit voor elektriciteit, kunnen bedrijven hun gasgedreven WKK of ketels niet (deels) vervangen door een E-boiler en/of warmtepomp, terwijl de kosten (belasting) toenemen. Daarnaast hebben wij met de ministeries van Financiën (belastingen) en Klimaat en Groene Groei (energie- en klimaatbeleid) gesproken over het niet invoeren van deze maatregel. We moeten daarbij helaas vaststellen dat uiteindelijk de schatkistbewaker het energievoorzieningssysteem heeft overvleugeld. Positief punt is dat de vrijstellingsregeling geen aan-uit-regeling meer is door het loslaten van de 30%-rendementseis.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Paul Villalobos Valdivia

Beleidsadviseur energie

0348-484 354 | pv@vemw.nl

VEMW E&W Update